موسیقی فیلم چیست؟

فیلم و سریال، یکی ارزشمندترین عناصر فرهنگی هر جامعه و کشور هستند که بخش های مختلفی از جمله صدابرداری، نورپردازی، تدوین، جلوه های ویژه، کارگردانی، هماهنگی و… دارند. یکی از مهم ترین و تاثیرگذارترین عناصر دخیل در تولید یک فیلم، بخش موسیقی و آهنگسازی متن آن است.

موسیقی، القاکننده احساسات و عواطف یک اثر هنری به بیننده است. آهنگسازی برای فیلم یک عمل کاملا حرفه ای و تخصصی به شمار می‌رود که از عهده افراد آماتور خارج است. در واقع هماهنگی با عوامل و عناصر صحنه، یکی از مهم ترین کارهایی است که آهنگساز به آنها توجه میکند.

ما در این مقاله از آوای وصال قصد داریم ابتدا به این سوال که موسیقی فیلم چیست بپردازیم، سپس ابزارآلات و روش‌های تولید آن را توضیح دهیم.

اهمیت و ارزش موسیقی فیلم چیست؟

موسیقی فیلم یا موسیقی متن یا Film Score، یکی از عناصر اصلی فیلم است که به صورت اختصاصی_انحصاری تولید و ساخته می‌شود. در واقع یک اثر نمایشی، از طریق آهنگسازی و انتقال عمیق احساسات کامل خواهد شد.

نوع نگارش موسیقی بسته به سبک فیلم و خلاقیت آهنگساز از میان سبک های کلاسیک، جز، پاپ، سنتی و… انتخاب می‌شود. یکی از جذاب ترین اثراتی که موسیقی فیلم از خود بر جای میگذارد، ماندگاری آن در ذهن مخاطب است که حتی تا سالهای سال احساس آن از بین نمی‌رود.

در واقع این عمل موجب دریافت حس عمیق از صحنه های تصویری یک فیلم می‌شود. برای درک بهتر این موضوع، موسیقی متن فیلم‌هایی مانند پدرخوانده (The God Father)، بازی تاج و تخت (Game Of Thrones)، خونه مادر بزرگه، تایتانیک، آنشرلی و… را به یاد آورید.

تمامی فیلم‌های تاثیرگذار و ماندگار، دارای موسیقی متن فوق العاده عمیقی هستند که در ذهن مخاطب حک می‌شود؛ مانند موسیقی فیلم پدر خوانده که تلفیقی از احساسات رمانتیک و هیجانی است و در سبک جز (Jazz) ساخته شد.

بنابراین ارزشمندی موسیقی متن فیلم، با ماندگاری آن در ذهن مخاطب معنا پیدا می‌کند؛ هر چه موسیقی ساخته شده ماندگارتر باشد، ارزش آن در دنیای هنر بیشتر است.

تاریخچه موسیقی فیلم

تاریخچه تولید و ساخت موسیقی متن فیلم، به سال 1895 میلادی باز می‌گردد. برادران لومیر اولین کسانی بودند که فیلم و موسیقی آن را در سال 1895 اختراع کردند. اولین نمایش آنها در یکی از کافه های شهر پاریس برگذار شد، که برای اولین بار موسیقی پیانو را به متن نمایشنامه خود اضافه کردند.

هدف از انجام این کار، ساکت کردن تماشاچیان و جلب توجه آنان به صحنه نمایش در هنگام شروع سناریو بود. برادران لومیر نه تنها با این کار، به اهداف خود رسیدند بلکه مخاطبان و تماشاچیان آنها چندین برابر شد و تا سال‌های بعد زبانزد مردم بود.

رفته رفته موسیقی و فیلم به دو جزء جدایی ناپذیر تبدیل شدند و صنعت فیلمسازی متحول شد؛ به طوری که امروزه هیچ فیلمی بدون موسیقی متن ساخته نمی‌شود.

مراحل ساخت موسیقی فیلم

ساخت موسیقی برای فیلم، مراحل مختلفی دارد که از نظر بزرگترین آهنگسازان تاریخ سینما باید به ترتیب انجام شوند. هانس زیمر، موسیقیدان و آهنگساز بسیار معروف آلمانی است که ده مرحله کاربردی را برای ساخت موسیقی فیلم معرفی می‌کند که عبارتند از:

  1. انتخاب تم اصلی فیلم
  2. داستان‌سرایی
  3. آشنایی با قواعد داستان
  4. مکالمه هنری با کارگردان و احترام به عقیده او
  5. نوشتن و تحویل موسیقی پیش از آغاز فیلم‌برداری
  6. تهیه دفتر خاطرات موسیقی برای ثبت ایده‌ها
  7. طراحی پالت صدا برای ساخت دنیای فیلم
  8. استفاده از بهترین و جدیدترین سیستم صوتی
  9. انتخاب تمپوی مناسب با استفاده از مترونوم
  10. انتخاب نوازندگار حرفه ای و کاربلد

اگرچه اصول زیمر بسیار مناسب و حرفه ای هستند، اما امروزه آهنگسازی فیلم کمی پیشرفته‌تر شده و به کمک تکنولوژی‌های روز دنیا انجام می‌شود و از کیفیت بالاتری برخوردار است. البته فراموش نکنید که تسلط بر این فناوری نیازمند دانش و تجربه کاملا حرفه ای فرد آهنگساز است.

تیم هنری آوای وصال با بهره‌گیری از جدیدترین متد و استفاده از نرم‌افزار ضبط صدا، میدی کنترلر، کارت صدا و تیم ایده‌پرداز در کوتاه‌ترین زمان ممکن، موسیقی مورد نظر کارگردانان عزیز را تولید می‌کند. فواید بهره‌گیری از این روش، سرعت بخشیدن به روند تولید و فهم دقیق خواسته‌های کارگردان است.

فراموش نکنید که تنظیم کاملا حرفه‌ای، سریع و باکیفیت موجب انتقال احساسات سمعی و بصری به مخاطبان می‌شود؛ بنابراین آهنگسازی فیلم خود را به یک تیم حرفه‌ای بسپارید.

وسایل مورد نیاز برای ساخت موسیقی فیلم

آهنگسازی متن فیلم، نیازمند تجهیزات و وسایلی است که به آنها استودیو ضبط می‌گویند. قبل از شروع آهنگسازی، سبک فیلم (کلاسیک، رمانتیک، اکشن، کمدی، جنایی، درام، فانتزی، حماسی، ترسناک و…) توسط کارگردان به تیم آهنگساز اعلام می‌شود.

سپس متناسب با نوع فیلم، سبک موسیقی آن (پاپ، کلاسیک، جز، راک، هیپ هاپ، بلوز، سنتی و…) انتخاب می‌شود و تیم آهنگسازی کار خود را شروع می‌کنند.

تجهیزات موجود در یک استودیو ساخت موسیقی فیلم عبارتند از:

ضبط، میکس و مسترینگ موسیقی فیلم در یک استودیو و فضای تخصصی انجام می‌شود. این استودیو دارای تجهیزات و وسایلی است که به خلق اثر هنری کمک زیادی می‌کنند. در واقع این همان تکنولوژی جدیدی است که امروزه به جای آهنگسازی‌های قدیمی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این تجهیزات عبارتند از:

  • اتاق استودیو عایق صدا (جلوگیری از ورود صداهای مزاحم و حفظ کیفیت موسیقی)
  • کارت صدا
  • میدی کنترلر
  • هدفون مانیتورینگ
  • میکروفن
  • اسپیکر مانیتورینگ
  • نرم‌افزار آهنگسازی
  • وبسایت آهنگسازی

مقالات مرتبط

پاسخ‌ها

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *